Als een soort kameleon dompelde ik mij eind 2023 zo’n drie maanden onder in de wereld van de Rechtspraak en maakte ik voor een tijdelijke klus deel uit van team Communicatie en Voorlichting van Rechtbank Limburg. Een compleet nieuwe wereld voor mij, maar ontzettend boeiend en leerzaam. Net als velen met mij, had ik geen idee wat er zich hier allemaal afspeelt achter de schermen; dat er nog zoveel meer is dan alleen het primaire proces van zittingen en zaken. En dat er dus ook heel veel mooi ‘materiaal aan verhaal’ ligt hier.
Naast de vervangende werkzaamheden van een van de communicatieadviseurs, ben ik aan de slag gegaan met het vraagstuk hoe de rechtbank met behulp van structurele contentcreatie de zichtbaarheid kan vergroten, als werkgever en als partner en speler met impact. Van dichtbij zag ik ook de ‘blinde vlek’ die er binnen zo’n organisatie ontstaat voor de mooie verhalen en waardevolle content die er ligt, en blijft liggen. Dat heeft dan helemaal niets te maken met het niet kunnen of willen zien van die content door de eigen medewerkers, maar meer met de volle ‘to do lijsten’ en dagelijkse werkzaamheden waardoor zij in beslag worden genomen. En vooral ook: dat veel van die verhalen voor medewerkers als ‘heel gewoon’ worden gezien en niet meer opgemerkt worden als iets bijzonders om met de buitenwereld te delen.
Heel mooi en waardevol dan om als buitenstaander met frisse blik de ogen te kunnen openen, de organisatie mee te nemen om anders te leren kijken naar die voor hen zo normale dingen en dat die te vertalen naar verhalen. En dit te doen met een meer journalistieke kijk op de zaak. Mijn bevindingen, ideeën en suggesties ten aanzien van meer structurele contentcreatie heb ik samengevoegd in een praktisch plan waarmee het team de komende tijd concreet aan de slag kan.
Category
Bedrijfsjournalistiek, Business, Contentcreatie, Redactie