HEAR HEAR! ALLEMAAL AAN DE PODCAST…
16037
post-template-default,single,single-post,postid-16037,single-format-standard,bridge-core-2.5.4,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-23.9,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_responsive

HEAR HEAR! ALLEMAAL AAN DE PODCAST…

Voor de zomer volgde Sanne een podcast training om de skills op het gebied van content creatie in geluid, verder aan te scherpen. Want naast de toenemende vraag naar podcasts hier bij ‘SSUP studio’, is het vooral ook een heel mooi en fijn iets om te maken. Waarom? Dat delen we graag met je!

Podcast populair, waarom?
We mogen dan misschien leven in een tijd waarin visueel het toverwoord lijkt. De behoeften aan een intiem moment voor jezelf, je even afsluiten van de buitenwereld en prikkels te beperken, zijn er ook steeds meer. Omdat podcasts inmiddels op allerlei manieren te luisteren zijn, biedt het je de mogelijkheid om op elk gewenst moment (in de auto, de trein, tijdens een wandeling, een lunchbreak, op de bank) je even helemaal onder te dompelen in een verhaal, een interview, een specifiek thema. En hoe fijn is het als het soms allemaal niet meteen zichtbaar is? Als je niet direct een plaatje bij een praatje hebt en er nog ruimte is om zelf dat plaatje te creëren in je hoofd?

Wanneer past een podcast?

Het fijne aan een podcast is dat je er onwijs veel kanten mee op kunt. Er zijn heel veel vormen waarin je een podcast kunt gieten. Of je doel nu promotie, profilering of entertainment is en of je het nu extern of intern (of als hobby ) wil inzetten; een podcast leent zich perfect voor het vertellen van je verhaal. Toch is het wel goed om van tevoren goed af te vragen wie je nu precies wil bereiken. Luistert jouw doelgroep wel naar een podcast? Wat is de boodschap: komt deze duidelijk over in audio of is beeld sterker, of is podcast slechts een onderdeel van je mix en is aanvulling in beeld en tekst nodig? Daarnaast is het ook goed om te realiseren dat de meeste succesvolle podcasts in een serie / reeks worden gemaakt en dus een terugkerend karakter hebben. Ook dat moet dus passen bij de intentie die je hebt.

Leuk om te maken?
Ja (en makkelijk ook)! Dat heeft er vooral mee te maken dat het op heel veel manieren kan en je er niet zo heel veel techniek voor nodig hebt. Of, nou ja, laten we zeggen, je kunt het zo gek maken als je wil wat techniek betreft en dus ook vrij eenvoudig beginnen met smartphone en laptop. Het kan op heel veel manieren. Als maker heb je veel vrijheid om een podcast in te zetten. Denk aan: verhalend, een reportage of in de vorm van een interview. Aan tafel, al wandelend of op locatie. Dat geldt ook voor montage software. Afhankelijk van je eigen skills en ervaringen kun je als beginner oefenen met Audacity (open-source of Adobe Audition voor de meer ervaren editor). En dan natuurlijk: Is het bij film heel belangrijk dat je naast je juiste techniek, ook weet hoe je voor een camera moet staan. Dat is bij het maken van een podcast niet het geval, wat het een stuk toegankelijker maakt.

Valkuilen?
Format first… We schreven hierboven dat er niet echt een maximum is voor de lengte van een podcast. Dat klinkt aantrekkelijk, maar daar schuilt ook meteen klein gevaar. Want een boeiende podcast die helemaal geluisterd wordt, daar komt meer bij kijken. Dat vraagt om een goed format. Format first dus. Zeker omdat een podcast toch meestal wordt ingezet als reeks, een terugkerend iets of serie van een aantal afleveringen. Dan is het goed om vooraf goed na te denken over de opbouw en structuur. Zaken als een goede intro, de muziek, een opbouw met rubrieken en een ‘ritme’ met de juiste afwisseling horen daar ook bij.

Meer weten, twijfel je of het iets voor jou is, wil je een keer brainstormen over een passend format? Laat het ons weten!