“De Kracht van een goed verhaal”
15887
post-template-default,single,single-post,postid-15887,single-format-standard,bridge-core-2.5.4,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-23.9,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_responsive

“De Kracht van een goed verhaal”

Terwijl haar oud-studiegenoten klagen over de slechte werkomstandigheden in de journalistiek, komt Sanne er steeds meer achter dat er geen betere tijd is om haar werk als schrijver en ‘content maker’ te doen, dan nu. “De kracht van een goed verhaal heeft inmiddels ook buiten de journalistiek een plek gekregen. Een combinatie van commercie en goede redactie werkt beter dan ooit. Mooi, nu kan ik dus helemaal mijn hart ophalen als tekstschrijver.”[/vc_column_text]

“EEN INTERVIEW MET EEN BN’ER IS GEEN GARANTIE VOOR EEN GOED VERHAAL...”
“...doe mij liever een gedreven ondernemer die vol passie over zijn eigen business praat”
[/vc_column][/vc_row]

“Een tikje jaloers was ik wel na mijn opleiding Journalistiek, op mede studenten die gingen werken voor allerlei bladen en bekende magazines. Zij schreven over BN’ers, mode en reizen. Ikzelf belandde na mijn afstuderen in de communicatiebranche. Misschien ook niet heel gek gezien de combinatie van mijn achtergrond en opleidingen,” begint Sanne als ze terugdenkt aan het begin van haar carrière. Ze studeerde Communicatie aan de Hogeschool in Eindhoven. Omdat ze daar merkte dat haar hart toch vooral bij schrijven lag, besloot ze na haar afstuderen de deeltijdopleiding Journalistiek er achteraan te doen. Dit deed ze in combinatie met het werk als persvoorlichter bij een kleine gemeente. Sanne vervolgt: “Van daaruit belandde ik als junior communicatieadviseur bij een reclamebureau. Hoewel ik diverse werkzaamheden op communicatie en marketinggebied voor mijn rekening nam, bleek ook daar dat vooral schrijven mijn ding was. En dus besloot ik om naast die baan, ook als freelance copywriter en journaliste aan de slag te gaan.
Alhoewel, journaliste mocht ik mij eigenlijk niet noemen. Want als je ook commerciële teksten schrijft, was het uit den boze om je als journaliste te presenteren. Zo leerde ik althans tijdens de opleiding Journalistiek.”

Redactie meets commercie
“Echter voor mij was commercieel en redactioneel een combinatie die juist heel goed werkte. Zo bleek ook wel toen ik, na nog een korte periode als hoofdredacteur van een Limburgs businessmagazine te hebben gewerkt, besloot om volledig als zelfstandig ondernemer mijn schrijfwerkzaamheden te gaan doen. Mijn eigen tekstbureau Tekst & Stijl was een feit. Ik heb van daaruit inmiddels voor zoveel leuke opdrachtgevers copy mogen leveren en doe dat nog steeds. Van zorgmagazines, business en lifestyle bladen tot websites en blogs. Zoveel kijkjes achter de schermen, portretten van bijzondere mensen, reportages en achtergrond verhalen. Telkens weer nieuwe kanalen en media. Online en offline. Van stadsgids over Maastricht tot de zakelijke website van een grote speler als Vodafone.
Er zat zelfs een kookboek tussen voor sterrenchef Hans van Wolde.”

En ja, uiteindelijk interviewde ze ook bekende Nederlanders, pikte enkele reisreportages mee en bezocht zelfs het atelier van Modehuis Hermès voor een reportage. “Maar weet je, inmiddels weet ik ook dat dat helemaal niet meteen ook garant staat voor een goed verhaal. Ik interviewde bijvoorbeeld een keer Prins Bernhard Jr. en die was zo beperkt in wat hij wel of niet mocht zeggen. Daar kon ik niet echt veel van maken. Of laatst nog, interviewde ik twee bekende acteurs. Dat moest haast letterlijk tussen de soep, aardappelen en repetities door, met de fotograaf in mijn nek. En dan mocht het ook nog echt alleen maar over het nieuwe theaterstuk gaan waar ze in spelen, anders kreeg ik gedoe met hun manager. Doe mij dan maar liever een gedreven ondernemer die vol passie en ongeremd over zijn eigen business praat of dat oude mannetje die zonder enige gene zijn levensverhaal met mij durft te delen. Zo mooi. Van die verhalen geniet ik het allermeest.”

“DE OMSLAG MAKEN VAN COMMERCIEEL PRAATJE NAAR REDACTIONEEL PLAATJE”
“Juist die op het eerste gezicht zo kleine, persoonlijke en hekenbare verhalen kunnen zoveel impact hebben”

Content trends
Godzijdank zijn het precies die verhalen die Sanne nu bijna dagelijks tegenkomt in haar werk.
En dus niet alleen als journaliste, maar juist ook in haar werk als copywriter voor commerciële opdrachtgevers. Want met de opkomst van ontwikkelingen als contentmarketing en storytelling, zijn het volgens haar die verhalen waarmee je je als merk, bedrijf of organisatie kunt onderscheiden. “Een echt verhaal, menselijk, persoonlijk en herkenbaar. Dat raakt en dat blijft hangen. De kunst is om als bedrijf los te laten dat jouw naam daar per se voortdurend in genoemd wordt.

Je moet de omslag durven maken van een commercieel praatje naar een mooi redactioneel plaatje en erop vertrouwen dat het goedkomt. Laat dat maar aan mij over,” lacht ze. “Die verhalen schuilen overal. Bedrijven hebben vaak niet in de gaten welke goede verhalen ze over het hoofd zien.
Je moet alleen even durven afwijken van het bekende pad. Laat die medewerker uit de buitendienst vertellen in plaats van de manager, of misschien wel de buurman van de directeur die over die directeur kan vertellen hoe gepassioneerd hij als kleine jongen al was. Dat soort dingen.”

Klein, maar zo relevant
“Neem Maastricht Sport, een opdrachtgever waar ik nu al geruime tijd voor werk als externe content medewerker. Als maatschappelijke overheidsorganisatie met een mooie missie de stad in beweging te brengen, worden daar zulke mooie initiatieven ontplooid. Voor de mensen die er dagelijks mee bezig zijn, lijken het de gewone dingen van alle dag. Maar juist die kleine mooie succesverhalen van die eenzame oudere die uit haar sociale isolement komt dankzij een laagdrempelig sportprogramma in de wijk. Of de tiener met overgewicht die weer met plezier meedoet met de gymles. Als je die, op het eerste oog kleine verhaaltjes, met trots en respect brengt, kunnen ze zoveel impact hebben.

Bovendien, als je je medewerkers met hun verhalen op die manier bij je communicatie betrekt en laat zien wat voor relevantie hun werk
heeft, zul je zien hoe ze opbloeien en trots zijn op het werk dat ze doen en de werkgever voor wie ze dat doen. Win win dus.” Een goede, meer intensieve samenwerking tussen marketeers en verhalenvertellers is volgens Sanne daarom essentieel in deze tijd. “Marketeers zijn er om een goede strategie te bepalen en te bewaken. Het vertellen van de verhalen passend bij die strategie is echter weer een andere expertise. Beide beroepen mogen wel wat dichter bij elkaar komen. Gelukkig zien steeds meer marketeers en communicatie professionals dat nu ook.”

Verhaal in beeld
Dat vertellen van verhalen kan natuurlijk ook in beeld. Iets waar Sanne de laatste tijd steeds vaker mee bezig is. Met een man die filmmaker is en sinds kort zijn eigen videoproductie bedrijf runt, is de link naar video al snel gelegd. “Het was eigenlijk nooit echt de bedoeling, maar we weten elkaar zakelijk steeds vaker te vinden voor co-creatie en productie.

Ik vind het erg leuk en leerzaam om ook in beeld te leren denken in plaats van alleen woorden. Stiekem is het onze droom om ooit samen een documentaire te maken,” aldus Sanne. “Maar eerst nog bouwen aan een gezamenlijk content collectief met andere content makers, van waaruit we merken, bedrijven en organisaties kunnen voorzien van mooie, relevante content. In woord. En beeld dus.” >

Jong geleerd
Arme kids in huize Keulen Tummers. Die hebben dus heel wat te verduren met al die verhaaltjes die zij al allemaal over zich heen krijgen? Sanne: “Haha ja. Ik lees onze dochter Lena al voor sinds ze vier weken oud is. Ze is nu twee en begint mij inmiddels voor te lezen en vertelt al hele verhalen. Ons zoontje Otis van vier maanden moet er ook al aan geloven. Maar ik geloof er heilig in dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met het vertellen van verhalen, al dan niet verzonnen. Want het zijn vooralsnog de verhalen uit mooie voorleesboeken. Ik ben er dol op. Al realiseer ik me ook dat zij opgroeien met heel veel andere nieuwe media. Maar ach, de kanalen om ze te vertellen zullen misschien veranderen, maar de verhalen en het effect dat ze hebben op hun brein, dat zal niet veranderen. En zo zie ik het zakelijk ook. De manieren en middelen om verhalen te vertellen zullen nog veel veranderen, maar de kracht die een goed verhaal heeft, die verdwijnt niet.” |