4 x Creatieve & unieke content creëren
15983
post-template-default,single,single-post,postid-15983,single-format-standard,bridge-core-2.5.4,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-23.9,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_responsive

4 x Creatieve & unieke content creëren

Maastricht is onze ‘hometown’, onze favoriete stad. We zitten er middenin, en als er een nieuwtje is, zitten we er het liefst bovenop. Erover schrijven doen we dus graag en verveelt nooit. Voor de verschillende opdrachtgevers voor wie we over Maastricht schrijven, heeft dat als voordeel dat we snel snappen waar het over gaat, we hebben vaak weinig input nodig om een verhaal te maken. We volgen ontwikkelingen op de voet en kunnen daardoor snel schakelen en verbindingen leggen. Maar elke opdrachtgever is er één en elke opdrachtgever verdient een eigen en uniek verhaal, ook als het over hetzelfde onderwerp gaat. Dat is soms best een uitdaging. Deze hulpmiddelen helpen ons iedere keer opnieuw uniek en creatief te blijven.

P.S: Maastricht is in dit geval een voorbeeld. Onze tips gelden uiteraard voor het creëren van unieke content in het algemeen!

Varieer in vorm
Speel met de vorm en opzet van je verhaal. Variëren in de manier waarop je iets vertelt en hoe je het verhaal presenteert, kan helpen het verhaal een creatieve draai te geven. Denk aan vormen als een blog, interview, reportage. Gooi er eens een lijstje doorheen, zo’n opsomming maakt het compact en leest altijd makkelijk en snel. En ook: is een geschreven verhaal wel het meest geschikt of passen een korte film, podcast of illustratie misschien wel veel beter bij je verhaal? Stem je vorm af op het type opdrachtgever, het kanaal, de ontvanger en het verhaal dat hij/zij te vertellen heeft.

Focus en kies
Hoewel het thema hetzelfde is, is de kans groot dat het doel en de doelgroep van een tekst en de opdrachtgever verschillen. Door heel goed daarop te focussen en te verplaatsen in de lezer/ontvanger en de belangrijkste boodschap van het verhaal, wordt het kiezen voor een bepaalde insteek en invalshoek een stuk makkelijker.

Koppeling met de actualiteit
Het weer, de seizoenen, een groot evenement, een nieuwsbericht of actuele ontwikkeling; door in je verhaal een koppeling te maken met een bepaalde actualiteit, voorkom je dat je in de herhaling valt en kun je je verhaal net weer even aan een creatieve insteek helpen.

Vertellers vertellen
Maak gebruik van vertellers die het verhaal voor je vertellen (ook al schrijf je hem nog wel zelf), gebruik quotes of schrijf het in interview vorm. En ook: durf daarbij af te wijken van voor de hand liggende personen binnen een organisatie. Bij een interview wordt vaak al snel gekozen voor een manager of eigenaar. Vraag het eens medewerker die dagelijks op de vloer staat, een buurtbewoner, goede bekende, local, etc. Je verhaal kan daardoor een heel andere wending krijgen, vanuit een andere invalshoek, of een ander emotie.

Zoals je kunt zien: variëren kun je leren. Ook jij!